Čebelarstvo Bukšek Silvo


Na vsebino strani

Cvetni prah

O čebelah > Čebelji pridelki

CVETNI PRAH

Zrnca cvetnega prahu ali peloda se tvorijo v prašnicah višjih rastlin. Namenjena so spolnemu razmnoževanju rastlin in so nosilec moških spolnih celic. Pelod je proteinsko najbogatejši del rastline.

Kako čebela nabira cvetni prah?
• Telo čebele je prekrito z drobnimi dlačicami, na katere se ob obisku na cvetju ujame cvetni prah. Čebele obiskujejo cvetje predvsem z nameno, da naberejo nektar do katerega pa ne morejo, ne da bi se podrgnile ob prašnike in se tako potresle s pelodom.
• S pomočjo nog in ščetic na njih čebela očisti s telesa nabrani pelod ga navlaži s slino in medičino ter ga nato s sprednjimi nogami preloži na zadnje, kjer se nahaja posebno mesto za zbiranje peloda, ki se imenuje košek.
• Ko se čebela vrne v panj, najde primerno celico satja in vanjo z zadnjih nog postrga cvetni prah.
• Panjske čebele ga navlažijo s slino, stlačijo na dno celice in ga prekrijejo s tanko plastjo medu, s čemer preprečijo kvarjenje.
• Pelod čebele potrebujejo za hranjenje svojih ličink, ki z njim dobijo vse pomembne sestavine za rast in razvoj, nujno potreben pa je tudi za izločanje voska.Sestava cvetnega prahu
Sestavine cvetnega prahu so odvisne od rastline, na kateri ga čebele nabirajo.
• V njem najdemo vse za človeka življenjsko pomembne (esencialne) aminokisline (arginin, histidin, izolevcin, levcin, lizin, metionin...),
• razne maščobne kisline, ki jih človeški organizem ne more sintetizirati in
• vitamine: skupine B, C, D, E in K ter provitamin A.
• Pomembni sestavni del so tudi inhibini, ki zavirajo razvoj nekaterih vrst bakterij.

Načini pridobivanja cvetnega prahu
Del cvetnega prahu (približno 10%, oziroma 3 - 3,5 kg na sezono) lahko čebelar čebelji družini odvzame brez večje škode zanjo.
Pridobivamo ga z smukanjem, z izkopavanjem iz satnih celic ali v satju.

Pridobivanje cvetnega prahu s smukanjem
Osmukanec čebelar odvzame čebelam s smukalniki različnih izvedb, ki ima posebno mrežico, ki čebelam iz nožic osmuka kepice cvetnega prahu. Ta pada skozi mrežo v predalček za zbiranje. Smukalniki so lahko nameščeni na zunanji strani panja na žrelu ali v notrnjosti panja.
• Zrnca cvetnega prahu osmukanca pobiramo enkrat dnevno.
• Ob dobri pelodni paši pridelamo do 150 g cvetnega prahu na dan.
• Nikakor ne smemo dopustiti, da se na cvetnem prahu pojavijo pleseni, ki so lahko zelo nevarne za človekovo zdravje. Če se to zgodi takšen cvetni prah v celoti zavržemo!

Pri pridelavi in smukanju cvetnega prahu upoštevajmo naslednje:
• smukalce namestimo vsem panjem istočasno, uporabljamo le en tip preizkušenih smukalcev,
• opazujemo panje in razmnožujemo tiste, ki prinašajo več cvetnega prahu,
• delno omejujemo moč družin – zelo številčne družine prinašajo manj cvetnega prahu,
• s postopki omogočamo, da je v družinah vedno odkrita zalega,
• pravočasno pripravimo narejence – ti so po začetku zaleganja matice še posebno vneti nabiralci cvetnega prahu,
• če dopuščajo okoliščine, pustimo smukalce na panjih dalj časa.

Zbrani cvetni prah obvezno očistimo
• Najprej ročno odstranimo večje tuje primesi.
• Pri večjih količinah nabranega cvetnega prahu sledi čiščenje z vejanjem.
• Pred uporabo ali shranjevanjem moramo cvetni prah še temeljito pregledati in odstraniti vse tujke.

Pridobivanje cvetnega prahu izkopanca.
• Cvetni prah izkopanec “izkopljemo” s posebno žličko iz satja, kjer ga čebele shranijo in obogatijo z izločki svojih žlez.
• V satih je cvetni prah že fermentiran in vsebuje manj vode. Pri shranjevanju cvetnega prahu v satih pride v odsotnosti kisika do mlečnokislinskega vrenja.
• Takšen cvetni prah je veliko bolj kvaliteten od osmukanca.

Cvetni prah lahko pridelujemo v satju v posebnih okvirčkih, kjer ga konzervirajo čebele same.
Ko ga odvzamemo ga zapakiramo in damo v prodajo. Pri daljšem skladiščenju ga prestavimo v hladilnik.

Kako ravnamo z svežim cvetnim prahom?
• Svež cvetni prah je potrebno čim hitreje konzervirati s sušenjem, mešanjem z medom, ga zamrzniti ali hraniti v hladilniku.
• Svež cvetni prah shranjujemo v hladilniku do pol leta.
• Čas shranjevanja svežega cvetnega prahu v zamrzovalniku je od enega do treh let, odvisno od temperature zamrzovalnika.
• Svež cvetni prah lahko konzerviramo tako, da ga umešamo v kristaliziran medu. Vskladiščimo ga na hladnem na temperaturi od 0 do +5°C .
• Odmrznjenega cvetnega prahu se ne smemo ponovno zamrzniti!
• Temperaturo zamrzovalnih naprav, v katerih shranjujemo svež cvetni prah moramo redno nadzorovati.

Kako ravnamo z suhim cvetnim prahom?
• Cvetni prah sušimo s toplim zrakom pri čemer naj bo temperatura zraka do 40°C).
• Osušen cvetni prah skladiščimo v nepredušno zaprtih posodah v hladnem in suhem prostoru pri temperaturi okrog 14°C do treh mesecev.
• Pri daljšem skladiščenju ga prestavimo v hladilnik.

POMNI!!!
• Cvetni prah mora biti brez tujkov,
• pobiramo ga dnevno,
• ne sme biti plesniv,
• ne sme vsebovati ostankov škropiv,
• pridelan mora biti v neoporečnem mladem satju (izkopanec in cvetni prah v satju).
• v času pridobivanju ne smemo uporabljati v panju nobenih sredstev, ki bi vplivala na kvaliteto.

Če želimo tržiti cvetni prah moramo poznati njegove koristne učinke in namen uporabe!
• Barvila cvetnega prahu (flavonoidi) so pomembna za človekovo zdravje, saj imajo izreden vpliv na presnavljanje v celicah organov in žlez, uravnovešajo (normalizirajo) njihove funkcije.
• Cvetni prah je odlično dietično sredstvo, ker vsebuje vse snovi za normalno delovanje organizma pri majhnem številu kalorij.
• 100 gr cv. prahu ima enako količino beljakovin kot 7 jajc.
• Odrasli človek lahko dnevno zaužije 20 g cvetnega prahu, kar zadosti vse potrebe po aminokislinah
• Otroci pa lahko zaužijejo pol manj cvetnega prahu

Cvetni prah:
• Povzroča apetit.
Shujšane osebe pridobijo zopet svojo normalno težo – debelejši pa jo izgubljajo.
• Pomaga pri prebavnih nevšečnostih.
Odpravi najtrdovratnejšo zapeko, diarejo in druge črevesne infekcije.
• Odpravlja živčne slabosti.
Kdor uživa cvetni prah, je manj nervozen in manj razdražljiv
• Pomaga pri obolenjih prostate.
• Krepi telesno rast.
• Izboljšuje vid.
• Izboljšuje rast las
• Dobro deluje na kožo
• Zadržuje ali popolnoma prepreči škodljiv vpliv različnih žarčenj na človeško telo.
• Krepi imunski sistem.
• Spodbuja tvorbo rdečih in belih krvničk in tvorbo hemoglobina ali krvnega barvila.

PREVIDNO!!
• V DANAŠNJEM ČASU SO MNOGI LJUDJE ALERGIČNI NA CVETNI PRAH.
• UPRABNIKE IZDELKOV IZ CVETNEGA PRAHU MORAMO OPOZORITI NA NEVARNOST.
• TISTI, KI NISO PREPRIČANI, ČE JIM CVETNI PRAH ŠKODUJE ALI NE GA NAJ VZAMEJO ZA NOŽEVO KONICO ZJUTRAJ.
• OB POJAVU ALERGIJSKIH ZNAKOV NAJ PRENEHAJO Z UŽIVANJEM PRIPRAVKA IN OBIŠČEJO ZDRAVNIKA!

Listič z opozorilom, ki ga damo kupcu ne bo odveč!!!

Primer:
PREVIDNO!
Cvetni prah lahko pri nekaterih ljudeh povzroči alergijo. Kdor ve, da ima težave z alergijo na cvetni prah, naj ne začne uživati mešanice iz cvetnega prahu in medu. Če ne veste ali imate alergijo ali ne vzemete zjutraj za noževo konico mešanice in ugotovite ali vam ta kako škoduje ali ne. V primeru znakov alergije ne uživajte mešanice, obiščite zdravnika in se posvetujte z njim.
Ko opravite ta preizkus in ugotovite, da nimate težav, lahko prvi dan zaužijete zjutraj eno čajno žličko mešanice, če tudi tokrat ni težav nadaljujte naslednji dan z eno čajno žličko mešanice zjutraj in eno popoldan. Kasneje lahko uživate po tri čajne žličke mešanice na dan.
S tem opozorolim vas ne skušamo prestrašiti, ampak le opozoriti na morebitne nevšečnosti, ki se lahko pojavijo pri nekaterih ljudeh.


Avtor: Stane Plut
Vir: http://www.czs.si/

Domov | Moj čebelnjak | O čebelah | O čebelarstvu | Povezave | Kontakt | Načrt strani


Nazaj na vsebino strani | Nazaj na glavni meni

 

    SLOhosting.com priporoča :